marhaban2u.com

MeMbErs

Lubang pencuri

Posted by Simplelife | Posted in | Posted on 9:55 AM

IPOH: Sekumpulan penjenayah menebuk dinding tiga kedai sebelum memotong peti besi dipercayai menggunakan pemotong besi gas (oxy-gas torches) dan melarikan barangan kemas bernilai RM40,000 dari sebuah kedai emas di Gunung Rapat di sini, awal pagi semalam.

Pengurus kedai berkenaan, Mejar (B) Roslan Zakaria, 51, berkata dia dimaklumkan pekerja yang ternampak tiga lelaki tidak dikenali dan berkelakuan mencurigakan sedang minum di kedai kopi bersebelahan premisnya hingga jam 12 tengah malam, sebelum rompakan berlaku.


“Penjenayah terbabit begitu licik kerana sempat memutuskan wayar penggera keselamatan dalam kedai bagi mengelak perbuatan mereka disedari. “Saya yakin mereka (penjenayah) terlebih dulu meneliti dan memerhati aspek keselamatan dan struktur premis saya sebelum memulakan ‘operasi’ mereka,” katanya.


Katanya, kejadian itu bukan yang pertama kerana dua tahun lalu kedai emas itu pernah mengalami nasib sama sehingga menyebabkannya menanggung kerugian lebih setengah juta ringgit.


“Saya dimaklumkan mengenai kejadian itu oleh pemilik kedai runcit bersebelahan kira-kira jam 7.30 pagi dan bergegas ke kedai dan mendapati semua barang kemas yang dipamer dan disimpan dalam peti besi termasuk barang kemas tempahan pelanggan hilang.

+/- Title of the post link

“Saya tidak menyangka kejadian dua tahun lalu berulang kembali, namun pasrah dengan apa yang berlaku,” katanya.


Sementara itu, Timbalan Ketua Polis Daerah Ipoh, Superintendan Ibrahim Abu Bakar berkata, rompakan dipercayai dilakukan lebih daripada dua penjenayah dianggotai kumpulan sindiket berkemahiran tinggi.


“Penjenayah memecah masuk kedai emas terbabit melalui dinding tandas kedai yang ditebuk sebelum turut menebuk lubang peti simpanan premis berkenaan dan melarikan barangan kemas serta wang tunai.


“Siasatan awal di tempat kejadian menemui beberapa sarung tangan dan puntung rokok dipercayai milik suspek dan kami masih menjalankan siasatan terperinci berhubung kejadian berkenaan,” katanya.


Beliau berkata, kes terbabit disiasat mengikut Seksyen 457 Kanun Keseksaan.

Petikan : Harian metro

blog comments powered by Disqus